Thursday, July 29, 2010

sharing tu perlu.


sharing..

berkongsi ilmu..

tidak kedekut..

tidak pandang rendah kepada orang laen..

tidak berlagak sombong..

sedar dimana bumi dipijak..

tidak bangga diri..

tidak merasa diri kita bagus..

tidak memperlekehkan orang lain..

semua list2 diatas tu adalah antara2 yang menyumbang kearah pekara2 yang negetive,banyak output2 buruk dr positive kalo seseorg tu berperagai macm ni..antaranye

~ Rasulullah s.a.w bersabda:

Kelak akan menimpa u

matku penyakit umat-umatku terdahulu, iaitu penyakit
sombong, kufur nikmat, dan lupa diri dalam memperoleh harta dan bermegah-megah dengan harta. Mereka terjurumus dalam jurang kemenangan dunia, saling bermusuhan, saling iri dengki dan dendam sehingga melakukan kezaliman.

(Hadith Riwayat Al-Haakim)

sekarang pun tanda2 ni da ade dalam persekitaran kita,.tak bertegur sapa,nak pandang muke pon da xsudi,, sebab ade manusia2 yang berperagai macm ni kan??Ya ALLAH,,tunjukkan aku jalan yg benar,,jauhkan diri drpada pekara2 sebegini.

~ Musthafa Assibai berkata: Setengah pintar yang disertai tawadhu (rendah hati) lebih disenangi oleh hati manusia dan lebih bermanfaat bagi masyarakat dibandingkan dengan kecerdasan dan kepandaian yang tinggi yang disertai dengan kesombongan.

orang yang kedekut ilmu dan sombong ni tidak diredhai even stadi smpai tak tido 2,3 ari pon kalau niat tu xikhlas xbole jugak,,cume iklas kan hati tu insyaALLAH akan dipermudahkan..kadang2 kita perlu muhasabah diri kita dan perlukan kawan2 untuk tegur salah silap kita,kita bukan la perfect sangat sampaikan rase teguran orang lain tu xcukup bagus kan?tak disukai kawan..anda ingat anda xsuke org tu,,org akan suke anda??silela berbaik2 dngan orang,xrugi satu sen pun..jgan pandang rendah kat orang terutama clasmate,kadang2 orang lain lagi bagus dr kita yang langsung xperfect,,0oomennn.haih.

kawan2,.Ambillah kebaikan dari orang yang mempunyai kebaikan dan tinggalkanlah keburukan yang ada pada orang yang mempunyai keburukan.Latihlah diri kita untuk membalas dengan kebaikan kepada orang-orang yang telah berbuat keburukan kepada kita.akan ku cube.

p/s: Ikhlaslah menjadi diri sendiri agar hidup penuh dengan ketenangan dan keamanan. Hidup tanpa pegangan ibarat buih-buih sabun. Bila-bila masa ia akan pecah.

No comments: